het ambacht van het hart
In deze opleiding verfijn je je vaardigheden in de een-op-een begeleiding. Je leert over instrument van leren zijn in de ontmoeting, over hoe je het veld van overdracht kunt gebruiken voor je diagnostiek en interventies, en over een gefaseerde behandelplanning.
'Het hart van het ambacht van begeleider is het bekrachtigen van het leren van de mensen met wie je werkt. ... In termen van vakmanschap faciliteer en dien je het proces van zelfontplooiing, de natuurlijk verlopende leerweg die mensen gaan, om hun verschillende delen met elkaar in overeenstemming te brengen en mens uit een stuk te worden, op de plek die er voor hun is.‘
Wibe Veenbaas
Inhoud
Eén-op-één begeleiden is een métier; het vraagt het precieze van het maatwerk van het cliënt- en procesgericht werken. Ieder mens heeft een uniek eigen verhaal. In de ontmoeting en relatie tussen jou en je cliënt komt dat verhaal tot leven: in de taal van het lijf, in de interacties. Je bent als begeleider het essentiële ‘buiten’ voor de leerlijn van de ander. Overdracht is het leerlandschap. Het onvoltooide van ooit wat nu met jou herhaald wordt, is je diagnostische ingang. ‘Wat wil hier geleerd worden?’ is de sleutelvraag.
In dit ambacht is je hart zintuig van deelname. Je kunt niet anders dan zowel de ander als datgene wat het leven aandraagt, binnenlaten en je laten raken. In het toelaten van datgene wat de ander in je wakker roept, vind je de juiste golflengte van afstemming. Je zoekt naar waar het leren is gestokt en je creëert hierin herkansingen. Daarbij kijk je met een oog naar buiten en met het andere naar binnen; je leert om je eigen stokken als kantelpunt in te zetten in het leerlandschap. Zo houd je je eigen bril schoon en blijf je instrument van leren.
Opbouw
In de opleidingsblokken volgen we de fasen van het therapeutisch proces die elk in de vier leerlijnen met bijbehorende onderwerpen zijn uitgewerkt. Twee van de opleidingsblokken zijn specifiek ingericht op het instrument-zijn in de ontmoeting. De belangrijkste leerlijnen zijn:
Het bouwen en bieden van een context voor leren; de grond vruchtbaar maken en houden voor leren.
De professionele kaders en concepten die je nodig hebt bij het aansturen en faciliteren van het leren door alle fasen van het therapeutisch proces en de leerlijn heen.
Het instrument van leren zijn; ‘ontmoetingswerker’ zijn. Je leert fenomenologisch waar te nemen en jezelf als instrument in te zetten.
Vaardigheden en technieken; het in je vingers krijgen van de gereedschappen van de begeleider, de methodes en technieken.
Een verdere detaillering per opleidingsblok:
Landingsplaats voor het verhaal
het therapeutisch proces en de bijzonderheden per fase
de mens en zijn verhaal; levensloop, bouwstenen, script en leerthema’s
de ontmoeting als werkruimte
koersen op de ordening, levensbeweging en plekbesef
contact, voorlopig/eerste contract, verborgen contract
holding en containment
hier-en-nu-diagnostiek
primaire beweging en verwondingen in hechtingsrelaties
overdracht en tegenoverdracht
magische plek en taak
imprint en reïmprint
score
Afdalen in het verhaal
de ik-zelf-as
lijf, beweging en stagnatie
losmaken, herstel- en ontwikkelingsgericht werken
horizontaliteit en verticaliteit in relaties
helende plek en taak
lot en antwoord op het lot
tweede contract
debriefing
ruimtelijk werken en systemische dynamieken in de één-op-één-begeleiding
De put van de leerlijn
werken met de wachters bij de put
de betekenis van de put en de instinctieve dimensie
van overlevingsbeweging naar levensbeweging
het groepsgeweten overstijgen
existentiële dilemma’s
plek en interne grens
regulatie
Twee blokken Verschijnselen Spreken; ik als instrument
soorten verschijnselen
verschijnselen waarnemen in de directe ontmoeting
verschijnselen thuisbrengen bij jezelf
verschijnselen thuisbrengen bij de ander
werken met trance
existentiële dilemma’s
pijn als levensgegeven; soorten pijn en pijn herbergen
De integratie- en afrondingsfase van het therapeutisch proces
initiatie
te integreren ontwikkeltaken en ik-competenties
plek en grenzen
interventies, oefeningen en huiswerkopdrachten
feedback en feedforward
oogst en afscheid
opdrachten en interventies die het rondkomen bekrachtigen
Voor wie
Professionals die (ook) in één-op-één-contact met mensen werken en zich verder willen scholen in het verdiepen van de ontmoeting. Begeleiders, counselors, coaches, therapeuten, trainers, HR-professionals, leraren, maatschappelijk werkers en leidinggevenden zijn van harte welkom.
Voorafgaand aan deze opleiding deed je voldoende persoonlijk en innerlijk werk en maakte je je al flink wat professionele kaders en stromingen eigen. We gaan er bij Phoenixcursisten vanuit dat je de driejarige Opleiding in Professionele Communicatie hebt afgerond. Cursisten die elders opleidingen hebben gevolgd en die willen deelnemen aan deze vervolgopleiding, zullen we uitnodigen voor een instroomgesprek om de mate van aansluiting te onderzoeken.
Werkwijze
Theorie en oefeningen wisselen elkaar af en zijn gericht op het één-op-één werken met mensen. De trainers illustreren het één-op-één werken voortdurend tijdens de opleiding, ook aan de hand van persoonlijke inbreng van de cursisten.
Samenwerken en oefenen in intervisiegroepen – tussen de opleidingsblokken door – is een integraal onderdeel van de opleiding.
Toetsing
De laatste dagen staan in het teken van inspiratie en integratie. Je krijgt de gelegenheid het verworvene te tonen, te beleven en te integreren. We toetsen op de volgende onderdelen:
deelname aan de cursusdagen en bestudering van het lesmateriaal;
samenwerken en oefenen in de intervisiegroepen;
begeleidingswerk waarin je de ontmoeting als werkruimte en jezelf als instrument inzet;
werkstuk en presentatie met de titel: Mijn overdracht als leerlandschap;
werkstuk van de door jou ontworpen ontwikkelroute voor een medecursist.
De opleiding wordt afgesloten met een certificaat.
Vorm
De opleiding bestaat uit 15,5 dagen, met daarbij een individuele supervisie en intervisiebijeenkomsten tussen de blokken door.
Houd rekening met het feit dat opleidingsdagen ook in vakanties gepland kunnen zijn.
Studiepunten
Deze opleiding is geaccrediteerd door de volgende beroepsverenigingen:
93 PE-uren Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO)
Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO)
Met deze PE punten kunnen NOBCO coaches hun continue ontwikkeling aantonen in een EIA assessmentprocedure, ter verkrijging van het certificaat van EMCC Foundation, Practitioner, Senior Practitioner of Master Coach.
391 SBU/14 EC Stichting Keurmerk Beroepsscholingen (SKB)
Stichting Keurmerk Beroepsscholingen (SKB)
90 PE-punten Nederlandse Beroepsvereniging voor Hypnotherapeuten (NBVH)
Nederlandse Beroepsvereniging voor Hypnotherapeuten (NBVH)
91 PE-punten Algemene Beroepsvereniging voor Counselling (ABvC)
Algemene Beroepsvereniging voor Counselling (ABvC)
150 punten Landelijke Vereniging Psychosociaal Werkenden (LVPW)
Landelijke Vereniging Psychosociaal Werkenden (LVPW)
Let op!
Voor deze opleiding geldt een toelatingseis. We gaan ervan uit dat je de Driejarige opleiding in professionele communicatie hebt gevolgd of een soortgelijk voortraject. Als je je inschrijft, kan dat betekenen dat we je uitnodigen voor een intakegesprek.
Daarnaast hechten we er in deze opleiding aan om te werken met een divers samengestelde groep. Voor zover we daar invloed op hebben, streven we naar een evenwichtige verdeling van mannen, vrouwen en mensen met een andere genderidentiteit. Dit kan betekenen dat er in een bepaalde groep nog ruimte is voor mannen en dat voor vrouwen de groep al vol is. Hiervan krijg je bericht nadat je je hebt ingeschreven.